Machine History

Web de física

El motor elèctric

Els receptors mecànics transformen energia elèctrica que reben en energia mecànica. La seva força que produeixen contra els electrons és una de les característiques dels receptors, ja que es posa al mig del camí de la corrent elèctrica perquè no hi puguin passar. Aquesta força acaba reduint el seu propi consum, però això sí, poc temps. Un dels exemples més comuns és el motor elèctric.

El motor elèctric és una màquina que converteix l’energia elèctrica en mecànica. La majoria de motors utilitzen el camp magnètic del motor i el corrent elèctric d’un bobinat per generar energia en forma de parell aplicat a l’eix.

Història:

Tot va començar quan el monjo Andrew Gordon al 1740 van començar a experimentar amb uns instruments electroestàtics que podríem considerar dels primers motors elèctrics, però no van ser els seus inventors.

Al 1799 amb la invenció d’Alessandro Volta, la pila electroquímica va facilitar la producció de la corrent elèctrica, amb aquesta invenció al 1820 van ajudar a Hans Christian Ørsted a descobrir la interacció entre la corrent i un camp magnètic. Llavors al 1820 Andre-Marie Ampere descobreix la llei de força d’Ampere, gràcies aquesta llei podem entendre perquè es produeix força mecànica entre la interacció del corrent elèctric i el camp magnètic.

Michael Faraday, al 1821, va ser el primer en demostrar els efectes amb un moviment rotatiu basant-se en l’experiment de Ørsted . Va submergir un filferro penjat d’un mercuri sobre un imant permanent. Quan la corrent va passar pel filferro, el va fer girar al voltant de l’imant, llavors va demostrar que la corrent podia produir un camp magnètic circular al seu voltant. Va ajudar molt a la història del motor elèctric. Aquest tipus motor va ajudar en molts altres experiments. Per exemple van substituir el mercuri per salmer. Peter Barlow va utilitzar aquest motor per fer la Roda de Barlow al 1822. Deu anys després, Faraday,  va fer el prototip de generador elèctric i va ser l’ajudant de Humphry Davy, on ell li va ensenyar la majoria de coses que el van ajudar a realitzar els seus experiments.

Al 1827, Ànyos Jedlik va començar a experimentar amb bobines electromagnètiques. Va millorar els problemes tècnics de rotació continua amb la invenció del commutador, el va anomenar: auto-rotors electromagnètics. Al 1828 va mostrar el primer dispositiu que contenia 3 components principals dels motors corrents, aquests components eren el estator, el rotor i el commutador. Mai els va publicar, només utilitzava aquests coneixements per ensenyar als seus alumnes.

Més informació interessant: Vídeo Michael Faraday

Llicència de Creative Commons
Aquesta obra està subjecta a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons